lauantai 10. huhtikuuta 2010

metsäharjoituksia

Perjantaina käytiin lenkillä Vehoniemessä. Lenkin päätteeksi Aron harjoitteli ensin jälkikeppien ilmaisuja. Vein kaikki koirat autoon ja kävin tekemässä pienen tallatun alueen ja siltä pienen jäljen pätkän. Tiputelin sinne 7 keppiä. Sitten toin Aronin vapaana ja tarkkailin, mitä se tekee. Ja tämä nosti 4 keppiä, ensimmäisellä hihkaisin hyvät ja palkkasin pelkästä nostamisesta, seuraavan kolmen kohdalla rääkäisin tuo-käskyn ja sieltähän se toi niitä keppejä. Ajattelin, että Aronille riittä jäljellä, että se nostaa kepin ja tuo minulle, sen ei tarvitse luovuttaa keppiä istuen, vaan tuominen minulle riittää. (Esineet sitten taas ruudussa pitää luovuttaa istuen ja siitä sivu-käsky ja uusi etsintä-lähetys.)

Sitten minulla oli helppoja esineitä mukana, joten otin yhden noutamisliikkeen siellä metsässä. Jätin Aronin istumaan, esine oli puolessa välissä matkaa itse kävelin noin 15 metrin päähän ja siitä tuo. Tuli hyvin esineen kanssa. Sitten laitoin Aronin puuhun kiinni ja kävin kävelemässä tiputtaen muutaman esineen matkalla, kävelin vielä siinä siksakkia ja tulin koiran luo. Laskin irti ja sinnehän se paineli heti katsomaan, mitä minä siellä kävelin ja kannykkäpussi suussa tuli takaisin :-)
Viimeisenä tehtiin kengänpohjan noutaminen. Vein esineen jonnekin 20 metrin päähän ja laskin koiran irti, luulen, että tässä se vaan näki esineen, sillä se paineli suoraan esineelle ja toi sen nopeasti minulle. Hyvä kuitenkin tästä jatkaa.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti